Екологічна гра для учнів 5-7 кл.

ecology

Підготовча робота: Книжкова виставка « Ми всі господарі природи, тож бережімо її вроду» (Цитата до виставки: «Встаньте, люди, миром за природу, За предвічну матінку для нас. Щедрії дари і чисту воду Нам вона сторицею віддасть.» (В. Марсюк). 

Заготовити:

  • фішки зеленого кольору; 
  • смайлики зеленого кольору за кількістю учасників заходу; 
  • картки, які символізують позитивні і негативні почуття (смайлики)
  • на окремих папірцях написати «Правила поведінки у довкіллі (по-зеленому)» (по одному правилу на папірець).

Ведуча 1. Доброго всім дня! Ми раді вітати вас на нашій екологічній грі «Думай по-зеленому»! Всім зрозуміло, що мова йтиме про Природу.

Ведуча 2. Природа – джерело краси, вона викликає в нас почуття радості, подиву. Було проведено одне цікаве спостереження: чим багатша, красивіша природа, тим добріші люди, які мешкають там.

Ведуча 1. Природа – джерело пізнання, матеріал для господарської діяльності, зміцнення здоров’я.

Ведуча 2. Природа – джерело доброти, піклування про неї роблять людину добрішою. 

Ведуча 1. Щоб зберегти природу, потрібно її знати і любити. А чи знаємо її ми, зараз перевіримо.

Ведуча 2. Хоча у нас завдання думати по-зеленому, але чомусь відразу на думку приходить Червона книга.

Ведуча 1. Червона книга – це список рідкісних видів тварин і рослин, які перебувають перед загрозою зникнення.

Ведуча 2. У Червону книгу ми занесли

Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає!
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти?
Конвалії й фіалки ніжні,
І вісник березня – підсніжник?
Невже ми більше не побачимо,
Як сон-трава росою плаче?
Троянда степу, квітка мрії
Жар-цвітом Землю не зігріє?
Ми всі – господарі природи,
Тож збережемо її вроду! (Оксана Ващуленко)

Ведуча 1. Ідея створення Червоної книги належить видатному англійському зоологу професору Пітеру Скотту. Вона являє собою зібрання фактів про унікальних мешканців нашої планети. У результаті проведеної роботи ботаніки й зоологи дійшли висновку, що нині вимирання загрожує багатьом видам рослин і тварин. І тому вчені створили Червону книгу.

Ведуча 2. Є така книга і у нас. Вперше Червона книга України вийшла з друку 1980 року.

Ведуча 1. «Червону книгу» назвали так тому, що червоний колір – це сигнал, який попереджає про небезпеку, що нависла над великим багатством природи. Ця книга звертається до нас зі словами: «Зупиніться! Подумайте, що робите і до чого це призведе!»

Ведуча 2. Люди з давніх-давен турбувалися про природу. Свідком цього є народна мудрість. Хто пригадає приказки та прислів’я про природу? (Діти відповідають). Так, народна мудрість ось така: 

- Природа одному мати, другому — мачуха.
- Дай полю гною - дасть хліба вволю.
- Хто полю годить, тому жито родить.
- Не брудни криниці, бо захочеш водиці. 
- Де верба, там і вода. 
- Багато лісу – бережи, немає лісу – посади. 
- Ластівка день починає, а соловей його закінчує. 
- Де лелека водиться, там щастя родиться.
- Кожного природа чарує, та не кожен її шанує. 
- Мати годує дітей, а земля людей. 
- Земля найбагатша, вода найсильніша. 
- Гаси вогонь, поки не розгорівся. 
- Де дим, там і вогонь.
- Із малої іскри великий вогонь буває.

Ведуча 1. Так, наш народ мудрий. Тому наступний наш конкурс також буде пов’язаний із народною мудрістю і називається він «Народні порівняння про природу». 

Ведуча 2. Запрошую знавців народної мудрості (2-3 чол.). Переможцем буде той, хто швидше і правильно закінчить порівняння. А ви, друзі, рахуйте відповіді, домовились? Починаємо:

- Впертий, як … (осел, баран, козел).
- Гарно, як … (свині в намисті)
- Гудуть, як … (бджоли у вулику).
- Дав, як … (кіт наплакав).
- Живуть, як … (кіт із собакою).
- Личить, як … (корові сідло).
- Написав, як … (курка лапою).
- Не стало, як … (корова язиком злизала, вітром здуло).
- Розбирається, як …(баран по зорях).
- Моститься, мов… (квочка на яйцях).
- Струнка, як … (тополя).
- Міцний, як … (дуб).
- Очі, як … (волошки в житі).
- Плаксива, як … (верба).
- Гірке, як … (полин).
- Голосочок, як … (дзвіночок).

Закінчіть речення: 

- Колючий, як … (їжак)
- Хитрий, як … (лисиця)
- Голодний, як … (вовк)
- Лякливий, як … (заєць)
- Могутній, як … (дуб). 
- Обдерли, як … (липку). 
- Тендітна, як … (осика)
- Струнка, як … (береза)
- Здоровий, як … (бик). 
- Брудний, як … (свиня).
- Мудрий, як … (сова)
- Балакучий, як … (сорока).

Ведуча 1. Молодці! Весело? Хто переміг? (Діти називають переможця і він отримує зелену фішку). А зараз усі разом будемо розгадувати загадки, готові?

1. Дерева по коліна у воді стоять, 
   Сонячні промінчики виблискують, горять. 
   Зупинись і пильно подивись туди. 
   Що це за симфонія сонця і води? (Повінь) 
 
2. Тягне шапку дід на вуха, 
   Баба одягла кожуха, 
   Тут у нас один прогноз. 
   Є на вулиці… (Мороз) 
 
3. Я пробуджую поля і заквітчую гаї.
   Прокидається земля, і співають солов’ї. 
   Всяк на світі мене зна: я — … (Весна) 
 
4. Що тут сталося за нічку? 
   Де була раніше річка 
   Від санчаток видно слід, 
   Все скував довкола... (Лід) 
 
5. Може форми різні мати: 
   Коник, качечка, баран...
   Дощик з снігом дарувати, 
   Посміхатись гарно нам. (Хмарка)
 
6. Заревіла, застогнала 
   І дощем на землю впала, 
   Деревцята поломила
   Страхом землю всю накрила. (Буря)
 
7. Фрукти, цукор полюбляє,
   Де солодке відчуває. 
   В смужку в неї одежина, 
   Із комах уся родина. (Оса) 
 
8. У річці, у ставу, у морі 
   Живе і не відає горя. 
   Дзьоба нема та дзьобає із гачків 
   Мушок, жучків, черв’ячків. (Риба) 
 
9. Жовтогруді пташенята 
   Просять хліба в двір їм дати. 
   На морозі мерзнуть щічки,
   Прилетіли це … (Синички).
 
10. В темнім лісі проживає, 
     Довгий хвіст пухнастий має
     Їй на місці не сидиться. 
     Як зовуть її? (Лисиця)
 
11. Не лінуйся у лісочку 
     зазирати під листочки. 
     Назбираєш у долоні 
     стиглі ягідки червоні. (Суниці)
 
12. Квітка пишна, квітка гожа,
      На троянду трішки схожа. 
      На кущах вона зростає. 
      Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина)

Ведуча 2. Молодці! Друзі, остання загадка була про квітку. Мабуть, дівчатка більше полюбляють квіти, так? Підніміть руки, хто полюбляє квіти? От і запрошую знавців квіток - дівчаток (2-3 дівчинки) до наступного конкурсу. А буде це квіткова вікторина. 

Ведуча 1. А ви, шановна публіка, рахуйте бали. Вперед!

  1. Вгадайте, що це за квітка? За легендою, він виріс із пилинки, яка впала із зірки. Ця рослина у стародавніх греків вважалася амулетом. Її квітки, немов остання усмішка осені. Вони красиві та невибагливі – розквітають мало не взимку, витримуючи морози до семи градусів. (Айстра)
  2. У народі цю квітку називають польовими слізками, іскорками, зірочками і дівочою травою. Пахне вона як заморські прянощі. Ця квітка – символ боротьби і свободи. (Гвоздика)
  3. Листя цієї квітки схожі на листя тюльпана, на стеблі – безліч квіток. Його назва з грецької означає «квітка дощів». Греки вважали його вісником печалі та горя. Це кімнатна і садова рослина, яка квітує ранньою весною. (Гіацинт)
  4. Давня легенда розповідає: коли Адам і Єва були вигнані з раю, йшов сильний сніг, і Єві було дуже холодно. Тоді, бажаючи зігріти її своєю увагою, кілька сніжинок перетворилося на квіти. Ця квітка стала символом надії. Розцвітає вона в оточенні снігів і витримує 10-градусний мороз. Він, як і конвалія, занесений до Червоної книги. (Пролісок)
  5. Ця квітка – символ весни, що уособлює пробудження природи. Вінки із цих квітів надягали на голови трирічним дітям, ніби зауважуючи, що минула найбезтурботніша пора їхнього життя. Ця квітка занесена до Червоної книги. (Фіалка)
  6. У якому творі герої літали на повітряній кулі до Квіткового міста? (М.Носов «Пригоди Незнайки та його друзів»)
  7. Яку квітку боявся тигр Шерхан? (Вогняну)
  8. Який квітковий персонаж народився у квітці? (Дюймовочка)
  9. Яка квітка є символом самозакоханості? (Нарцис)
  10. У якій казці підсніжники зацвіли у січні? (Казка «Дванадцять місяців»)
  11. Як називався напій давньогрецьких богів, зроблений із квиткового пилку? (Нектар)

Ведуча 2. Справились, дівчатка, переможця визначено. Думаємо по-зеленому далі під час гри «Радію чи сумую» (роздати дітям картки - смайлики).

Ведуча 1. Ось ви отримали картки, які символізують позитивні і негативні почуття (смайлики). Я буду озвучувати ситуацію, а ви, діти, в свою чергу, демонструйте картку, що відображає ваші почуття. 

  1. На галявині дозрівають суниці. 
  2. Із сільської техніки у землю стікає пальне. 
  3. На яблуні дозрівають червонобокі яблука. 
  4. Діти розпалюють багаття на скошеній траві. 
  5. Лісоруби пиляють дерева посеред лісу. 
  6. Із труби у воду стікають відходи. 
  7. Із джерела б’є чиста, прохолодна джерельна вода.

Ведуча 2. Я рада, наші друзі, що ви однаково і радієте, і сумуєте. 

Ведуча 1. А ми з вами далі опинилися на полі. Двох бажаючих запрошую на прогулянку (2 чол.).

Для вас – вікторина «У полі».

  • Як називаються рослини, у яких стебло - соломинка , а їх насіння називають зернами ? (Злакові рослини або злаки) 
  • З борошна якого рослини печуть хліб, торти, тістечка та здобні булочки ?  (Пшениця) 
  • Яка злакова рослина дозріває раніше за інших? (Ячмінь) 
  • Яку рослину багато років тому розводили тільки для прикраси клумб ? (Соняшник) 
  • Яку рослину іноді називають «квітка сонця » ? (Соняшник) 
  • З борошна якого злаку випікають чорний хліб ? (Жито) 
  • Солодкі зерна цієї рослини їдять вареними і консервованими. (Насіння кукурудзи) 
  • З якої рослини готують улюблені ласощі багатьох дітей - попкорн? (З кукурудзи) 
  • Яка злакова рослина росте на поле, спеціально залитому водою? (Рис) 

Ведуча 2. Відповіді пораховано? (Діти відповідають). А далі ми потрапляємо до лісу, друзі. Як ви думаєте, чи всі тварини приносять користь природі? (Діти відповідають). Ось перед нами завдання «Впізнай та врятуй тваринку». 

Ведуча 1. До нас надійшли листи від тварин. Давайте ознайомимося з ними і вирішимо, чи правильно чинить людина. 

Лист 1. «Сама знаю, що не красуня. А якщо я опиняюся поруч, багато хто втікає, а гірше - й камінням жбурнуть або ногою вдарять. А за що? Користь від мене велика». Хто це? (Діти відповідають). 

Ведуча 2. Так, це жаба. А користь від неї ще й яка! Одна жаба охороняє від гусениць і черв’яків цілий город. Якщо в домі завелися таргани, принеси жабу – і вони зникнуть. 

Ведуча 1.Лист 2. «Ох і не люблять мене люди. Голос їм мій, бач, не подобається, і очі, кажуть, в мене негарні. Вважають, що я біду приношу. А чи так це? Якби не я, прийшлося б декому сидіти без хліба» (Діти відповідають)

Ведуча 2. Це, звичайно, сова. Вона знаходиться під охороною держави. Одна сова знищує за літо 1000 мишей, які можуть знищити 1 тонну зерна. Корисна? (Діти відповідають)

Ведуча 1. Лист 3. «Ми п’ємо кров людини. Через нас люди не можуть нормально працювати і відпочивати. Від нашого тоненького голосу багато людей починає чухатися» (Діти відповідають)

Ведуча 2. Так, це комарі. Але комарі потрібні в природі. Личинки комарів живуть у воді, ними харчується багато риб. А дорослими комарами харчується багато птахів. Цікаво, що боротися з комарами нам допомагають бабки. Бабки та їх личинки – ненажерливі хижаки. Самі бабки полюють на дорослих комарів у повітрі, а личинки бабок на личинки комарів у воді. Висновок: потрібно берегти і тих тварин, які не занесені до Червоної книги. Це добре відомі вам тварини: вуж, їжак, оса, жаби та ін. Їх життя часто залежить від нас, та від нашої поведінки в природі. 

Ведуча 1. Друзі, багато вже ми поговорили про природу. Давайте ще разом розберемося, що можна, а що не можна. Такий наш зелений підхід до проблем природи. І це усвідомлення власної відповідальності за збереження природи на Землі.

  1. Дівчинка з татом пішли на рибалку. Наловивши багато риби, дівчинка запропонувала таткові відпустити маленьких рибок. Як би вчинили ви? Чому? (Діти відповідають)
  2. Прибираючи в будинку, ви знайшли свої старі дитячі книжечки з малюнками, які любили розглядати у три роки. Зараз вони вам вже не цікаві. Що з ними варто зробити? Чи можна їх просто викинути на смітник? (Діти відповідають)
  3. Тарас, Даринка і дідусь пішли в ліс по гриби. Гуляючи лісом, діти почали збивати ногами неїстівні гриби. Дідусь зупинив Тараса. Чому? (Діти відповідають)
  4. Діти принесли в живий куточок маленьке безпорадне зайченя. Що ви їм скажете? Висловіть своє ставлення до цього вчинку. (Діти відповідають)
  5. Діти нарвали під час прогулянки великий букет конвалій. Вчителька зробила їм зауваження. Чому? (Діти відповідають)
  6. На прогулянці у літній спекотний день діти гралися біля басейну, оббризкуючи одне одного. Хтось звернув увагу на квітник і запропонував набрати у лійки води та полити рослини, яким теж спекотно. Чи дозволили дорослі це зробити? Чому? (Діти відповідають)

Ведуча 2. Молодці, діти. Ви вже засиділись. Для вас гра-руханка «Найкращий еколог». Зараз ми з’ясуємо, чи є у вас бажання берегти і збагачувати природу, чи мислите ви по-зеленому. 

Ведуча 1.

  1. Якщо ви не викидаєте сміття на вулиці – плесніть в долоні 3 рази.
  2. Якщо ви смітите на вулиці – почухайте собі носик.
  3. Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки – погладьте себе по голівці. 
  4. Якщо ви розбиваєте пляшки – потупотіть ногами. 
  5. Якщо ви з батьками спалюєте листя – нахиліть голову.
  6. Якщо ви з батьками закопуєте листя – скажіть голосно «так». 
  7. Якщо ви висаджуєте дерева – підніміть руки вгору.

Ведуча 1. Шановна наша молодь! 

Ми прийшли в цей світ красу й добро творити,
Сіять радощі – великі і малі. 
Та чи зможемо нарешті зрозуміти: 
Щоб колись на Марсі яблуні ростити, 
Треба спершу зберегти їх на Землі. 

Ведуча 2. Отже, не лишайтеся байдужими до недбальства й варварства: хай зламане дерево, сміття в лісосмузі, витолочені квіти, порізана кора викличуть у кожного обурення і благородне бажання захистити природу.

Ведуча 1. А хто сьогодні переможець нашої гри? Друзі, якщо ми будемо дбайливо ставитися до нашої природи, то ми всі будемо переможцями! Вона нам за це віддячить. Отже, для всіх сьогодні зелені смайлики, бо ми думаємо по-зеленому і будемо жити , шануючи нашу зелену природу (роздати всім дітям зелені смайлики).

Ведуча 2. І хочеться наостанок, друзі, підвести підсумок нашої зустрічі. А це будуть маленькі Правила поведінки у довкіллі (по-зеленому). Зачитайте їх, друзі! (Роздати дітям листочки з текстом і вони по черзі зачитують правила)

  • Кожен зелений листок, кожна травинка виділяє в повітря кисень. Ним ми дихаємо, без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослини!
  • Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла! Не губи її!
  • Гриби, які для людини є отруйними, для лісових мешканців – ліки і харч. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший, у ньому краще і швидше ростуть дерева. Не знищуй неїстівних грибів!
  • Не галасуй у лісі, не вмикай надто голосно музику. Ти злякаєш пташку, вона злетить із гнізда. Яєчка, які вона висиджувала, захолонуть, і з них ніколи не вилупляться пташенята. Не галасуй, а послухай, як шумить ліс!
  • Якщо ти знайшов гніздечко, не зачіпай, бо пташка може покинути його, навіть якщо там відкладено кілька яєць. Поспостерігай за гніздом потайки, і ти помітиш багато чого цікавого!
  • Не лови барвистих метеликів, що літають над квітами. Вони схожі на казкові «літаючі квіти» і нікому не завдають шкоди.
  • Нема більш чистої і смачнішої води, ніж джерельна. Подивися, як схиляються над джерелом трави і квіти, кущі і дерева. Вони оберігають його від посухи, захищають від пилових бур. Не скаламуть же і ти джерела! Охороняй його чистоту! Чиста вода – велике багатство.
  • Ти хочеш додому принести лісові квіти? Зривай їх перед тим, як ітимеш додому, і пам’ятай: скромний, невеличкий букет – ознака гарного смаку і свідомості людини, дбайливості, доброти.

Ведуча 1. Дякуємо за увагу!

 

Складач: Озерна Н., гол.методист відділу орг.-метод. та інформаційно-бібліогр.роботи ЦБ