Літературна гра для учнів 1-4 кл.

vinni

Обладнання: надувні кульки синього та зеленого кольору (3-4 шт.), кольорові олівці, 2 - 3 листи паперу ( форм. А-4 ), портрети героїв казки ( див додаток ), ножиці.

Об’ява у бібліотеці:
День народження у Вінні-Пуха?
Знайомство з П’ятачком?
Море ігор та розваг?
Так! Так! Так!
Зовсім скоро заспіваємо легендарну пісню...
Приходь .... (дата) о .... годині! Буде святково!
З Днем народження!

В необмеженій кількості — класна атмосфера, яскраві враження та відмінний настрій! Не втрать нагоди побувати на святі у самого Вінні-Пуха!

Бібліотекар. 

Друзі! Ви всі сьогодні прийшли на День народження. Це завжди цікаво і весело, адже так? Але сьогодні ми спочатку пограємо в іншу гру. Зараз я пропоную кожному з вас побувати в ролі детектива. Ви повинні пізнати літературного героя за моїм описом. Завдання називається “Фоторобот”. Який же герой потрапив до нашої картотеки? Спробуйте впізнати його за особливими прикметами: Ведмідь. Обожнює мед. В голові тирса. Має літературні здібності. (Діти відповідають) (Вінні-Пух).

Молодці, всі ви справжні детективи. Але розслідування продовжується.

Отже, Вінні-Пух. Завжди веселий, щирий, радісний, безтурботний, він робив дитинство і ваших батьків, і ваше, юні друзі, щасливим. Але мало хто знає, як на світ з’явився цей образ. А хто підкаже мені прізвище автора книг про Вінні-Пуха? (Діти відповідають). 

Вірно. Англійський письменник Алан Александер Мілн (1882-1956) належить до письменників так званого втраченого покоління, молодість якого припала на роки Першої світової війни. Проте, на відміну від фронтових побратимів (скажімо, Річарда Олдінгтона, з яким Мілн воював навіть у одному полку), Мілнові суджено було прославитись не книгами про безглузді жахіття війни, а наївним і довірливим ведмедиком на ім.’я Пух. Отже, Вінні-Пух — головний герой двох книг Мілна. Та що ж штовхнуло автора до написання цих книг?

Алан Мілн, автор книг про пригоди Вінні-Пуха, купив в універмазі плюшевого ведмедя і подарував його синові на перший день народження. Але історія Вінні-Пуха почалася ще задовго до того, як в родині Мілнів народився син (1920 р.). У 1914 році молодий лейтенант Гаррі Колеуборн купив у мисливця маленьке ведмежа, якого назвав Вінні на честь рідного міста Вінніпенга. Ведмедиця Вінні стала талісманом військової частини, в якій служив Гаррі. Після війни її віддали у Лондонський зоопарк. Лагідна і добра Вінні підкорила серця лондонських дітлахів. Не дивно, що малий Крістофер Робін (коли йому вже виповнилось три роки) назвав її іменем свого улюбленого іграшкового ведмедика. А друга частина імені ведмежатка з’явилася на честь лебедя Пуха із зоопарку, з яким також товаришував хлопчик.

Вінні-Пух одразу став улюбленцем усієї родини Мілнів. Щоб ведмежатко не “сумувало”, Крістоферу Робіну подарували ще дві іграшки — віслючка Іа-Іа та поросятка П’ятачка. Потім батько вигадав Сову і Кролика, які мешкали поблизу Крочфордської ферми, що Мілни купили у 1925 році. 

Гра, у ході якої складалися казки, була в розпалі, коли батько-письменник вже з суто літературною метою купив ще три іграшки — кенгуру-маму Кенгу, її дитинча Крихітку Ру та тигреня Тигру. З’явилися нові герої і нові пригоди... 

Коли в грудні 1925 року Мілну запропонували написати для різдвяного номера газети “Івнінг ньюс” оповідання, він, за порадою дружини, занотував одну з історій: про Вінні-Пуха та неправильних бджіл. Вона стала першим розділом книги про чудового ведмедика. Так розпочав своє літературне життя Вінні-Пух. 

У чому ж секрет Вінні-Пуха та його друзів? По-перше, усі вони — яскраве втілення тих чи інших рис характеру: поет-філософ Вінні-Пух, “дуже маленьке створіння” боязкий і відданий П’ятачок, сумний скептик Іа-Іа, хитрий інтриган Кролик, дуже “мудра” та “освічена” Сова, турботлива мама Кенга, непосидючий Тигра... По-друге, усі вони змальовані без сатиричного перебільшення, з усмішкою та любов’ю. І, по-третє, викликає щире захоплення їхня неперевершена наївність.

Увага! Давайте з’ясуємо, коли ж таки День народження у Вінні-Пуха? Адже ведмежа, яке полюбляє ласувати медом, відзначає день народження декілька разів на рік, уявляєте? А чому? Може, хтось із вас знає розгадку? Ні? Тоді давайте разом розберемося.

Не дивлячись на те, що знаменита історія Вінні-Пуха була написана в 1925 і опублікована в 1926 році, один з Днів народження цього талановитого ведмедика 21 серпня 1921 року. 

Як ми вже з’ясували, написав “Вінні-Пуха” англійський письменник Алан Мілн. Саме 21 серпня 1921 року він приніс в дарунок своєму синочкові Кристоферу Робіну іграшку ведмедя. В останній главі “Будинок на Пуховому узліссі” Кристофер Робін говорить, що коли йому буде сто років, Пуху буде дев’яносто дев’ять (2021 рік — 100 років). 

Але є й інша дата, за якою улюблений персонаж дітей відзначить лише 95-й день народження (2021 рік). Це — 14 жовтня. Тобто, 14 жовтня — це день, коли в Лондоні в 1926 році вийшла в світ перша книга про Вінні-Пуха (хоча окремі її фрагменти з’явилися у друці раніше, у 1925 році).

А 18 січня найвідоміший ведмідь у світі також відзначає своє свято. День Вінні-Пуха святкується на честь народження його творця — А.Мілна (2022 - 140 років).

Друзі, як ви гадаєте, чи сподобається таке Вінні-Пуху: цілих три дня народження, коли можна отримувати привітання та подарунки! Давайте і ми сьогодні привітаємо відомого медового ласуна: “З Днем народження, Вінні! Ми любимо тебе!” 

Та яке ж свято проходить без ігор і конкурсів. Давайте ж розважатися! Ви всі, мабуть, складали пазли, знаєте, що це за гра? А от зараз ми будемо складати літературні пазли. Ось у нас є два портрети героїв казки (наприклад, Вінні-Пуха та П’ятачка /див. Додаток/), які ми зараз розріжемо на дев’ять пазлів. Учасники двох команд по черзі відповідають на запитання. Запитань буде також дев’ять. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 пазл. Отримавши 9 пазлів обидві команди починають складати портрет героя. Перемагає та команда, яка першою виконає завдання.

Питання для складання літературних пазлів:

Перша команда.

  •  В голові у нього замість мозку була тирса (Вінні-Пух)

  •  Цей герой не любив купатися, але одного разу йому намилили шию (П’ятачок)

  •  Вона вміла написати слово “субота” так, щоб було ясно, що це не “вівторок” (Сова)

  •  Був завжди сумний (Іа-Іа)

  •  Носила свою дитину в кишені (Кенга)

  •  Мав найбільше Родичів і Знайомих (Кролик)

  •  Довго не міг знайти собі їжу до вподоби (Тигра)

  •  Наймолодший серед Всіх-Всіх-Всіх (Крихітка Ру)

  •  Єдиний герой, що вмів читати і писати (Крістофер Робін)

Друга команда.

  •  На честь кого назвали Вінні-Пуха? (На честь ведмедиці та лебедя)

  •  Під яким ім’ям жив у лісі Вінні-Пух? (Містер Сандерс)

  •  Яка улюблена страва Вінні-Пуха? (Мед)

  •  У кого в гостях Вінні-Пух застряв у норі? (У Кролика)

  •  Що загубив віслючок Іа-Іа? (Хвіст)

  •  Що Вінні-Пух та П’ятачок подарували віслючку Іа-Іа на день народження? (залишки кульки, що лопнула та пустий горщик з-під меду)

  •  Яка біда трапилась в Лісі, в котрому мешкали Вінні-Пух, П’ятачок та Крістофер Робін? (Повінь)

  •  Де Вінні-Пух та П”ятачок збудували хатку для віслючка Іа-Іа? (На Пуховій Галявині)

  •  Улюблена страва Тигри (Риб’ячий жир)

Ох і молодці усі! А хто полюбляє малювати? Зараз проведемо конкурс “Намалюй героя”. Зараз я роздам папір, олівці і — вперед — малюємо нашого іменинника — Вінні-Пуха. Його малюють по 1 чол. з кожної команди (декілька дітей починають малювати)

А ми тим часом розберемося, кому належать наступні речі?

  •  Пустий горщик з-під меду та гумовий квачик, що був колись повітряною кулею (Іа-Іа)

  •  Рушниця і дві повітряні кульки (синя і зелена) (Крістоферу Робіну)

  •  Скринька з олівцями, гумкою, машинкою для точіння олівців і лінійкою (Вінні-Пух)

  •  Дошка з надписом “Стороннім В” (П’ятачкові)

  •  Скринька “Тільки для листів” (Сові)

 Молодці! А відгадайте тепер, кому належать слова?

  •  “Все це через те, що дехто дуже ласий до меду”: а) Кролику; б) Сові; в) Крістоферу Робіну.

  •  “Ех ти, дурненьке ведмежа!”: а) П’ятачкові; б) Крістоферу Робіну; в) Іа-Іа.

  •  “Наступної п’ятниці, за моїми підрахунками, виповнюється сімнадцять днів з тих пір, коли зі мною востаннє говорили”: а) Сові; б) Вінні-Пухові; в) Іа-Іа.

  •  “Важко бути хоробрим, коли ти тільки Дуже Маленька Істота”: а) Крихітці Ру; б)П’ятачкові; в) Кузьці.

  •  “А чи не час нам підкріпитися?”: а) Вінні-Пухові; б) Крістоферу Робіну; в) Тигрі.

  •  “В такім казусі процедура буде нижчезазначена...”: а) Крістоферу Робіну; б) Кролику; в) Сові.

Молодці! А давайте поглянемо, чи впорались вже наші художники? (Зібрати роботи у дітей і показати усім малюнки, разом вибрати кращу роботу).

Хлопчики і дівчатка, ви, напевне, полюбляєте, особливо влітку, гуляти в лісі, так? От і я пропоную вам мандрівку Лісом. Ви повинні дати відповідь на запитання:

  •  Як називалось дерево, в якому мешкав П’ятачок? (Бук)

  •  Як називався замок Сови? (Каштани)

  •  Як називалося місце, де жив Іа-Іа? (Сумне Урочище)

  •  Куди залізли Тигра і Крихітка Ру? (На Шість Сосен)

  •  Де опинилися Вінні-Пух і Паць, шукаючи Кузьку? (У пастці для Слонопотама)

  •  Яке найвище місце в Лісі? (Капітанський Місток, або Зачароване Місце).

Чудово! Діти! Ну а який день народження без пісень? А хто пам’ятає пісеньки Вінні-Пуха? (Діти читають напам’ять пісеньки Вінні-Пуха).

А ось я зачитаю, діти, вам пісеньки українською мовою, адже, мабуть, ніхто ще не чув? Отже, слухайте:

І ведмедики й ведмеді
Люблять мед і все на меді.
Жжи!Жжи!Жжи!
Чому це так, скажи?
 
От якби ведмедики,
От якби
Та були всі бджолами!
(Трим-би-би!)
Тоді б вони свої хати
Перестали витягати
На дуби.
Би!
І тоді — коли б це
Та якби –
Бджоли були нами!
(Трим-би-би!)
Лазити не треба
Трохи не до неба –
На дуби!
Би!

А ось пісенька Пуха-Хмаринки:

Пух-Пампух — легенький, як пух,
летить в небеса. Але й краса!..
Та ні! То не Пух: це Хмарка, це пух
летить в небеса... Але й краса!..
Я Хмарка чудова,
різнокольорова,
лечу в небеса! Ой!.. Оса!..
Тобто бджола...

Діти, ви знаєте, що Пух не вважав себе добрим відгадувачем, бо в голові в нього, що не кажіть, була що? (Діти відповідають). Так, тирса. І через те він про всяк випадок заспівав загадкову пісеньку:

Різні на світі бувають дива,
Часом аж обертом йде голова.
Щойно я бачив: написано — РИС.
Вліво читаю — СИР об’явивсь!
Звідки той СИР і навіщо той РИС?
Спробуй у цьому ти сам розберись.
От я й кажу геть усім наперед:
Кращого в світі немає, як МЕД!

Це був перший куплет пісеньки. І коли Пух його проспівав, Іа-Іа не мовив ні слівця, чи сподобалася йому пісня, чи ні. Тому Пух заспівав ще й другий куплет:

Мешкає в дереві наша Сова,
Чув я від неї кумедні слова:
“ЗАМОК замкнула я свій на ЗАМОК.
Дощик пішов — і ЗАМОК мій ЗАМОК.
В ЗАМОК не втраплю — заржавів ЗАМОК,
Він-бо під дощиком дуже ЗАМОК”.
От я й кажу геть усім наперед:
Кращого в світі немає, як МЕД!

Іа-Іа й цього разу мовчав, наче набрав у рот води, тому Пух перейшов до третього куплету:

Муха літає. Ластівка — теж.
Пташкою ж муху ти не назвеш.
Є такий кінь, називається МУЛ,
Він, коли схоче, то ляже у МУЛ.
Все це аж надто великі дива –
Їх не вміщає моя голова.
От я й кажу геть усім наперед:
Кращого в світі немає, як МЕД!

А ще я хочу назвати вам, діти, імена українських та російських перекладачів казки А.Мілна: українською мовою “Вінні-Пуха” переклали Леонід Солонько та Володимир Панченко, російською — Борис Заходер, Віктор Вебер, Ірина Токмакові. Найкращим вважається переклад Бориса Заходера.

В день, коли в Англії святкують день народження Вінні-Пуха, проводяться ярмарки, де можна купити всіх героїв казки.

Про симпатичне ведмежа та його друзів створено декілька мультфільмів ("Винни-Пух", "Винни-Пух идет в гости", "Винни-Пух и день забот"). Ви, напевне, бачили. У російському фільмі Вінні-Пуха дуже вдало озвучив Є.Леонов.

Пух з’являється не тільки на екранах, а й на сценах театрів.

У Варшаві на честь Пуха названо вулицю.

От і все. Підходить до кінця наше свято. Тепер ви знаєте про улюбленого героя та його друзів майже все. Залишилось тільки вкотре ( а комусь може і вперше ) взяти книжку і поринути у цю дивовижну подорож батьків! Приємного вам читання!

/ МИЛН Алан Александр //Писатели нашего детства. 100 имен. Биографический словарь в 3-х ч. Ч.1.-М.,1998.-с.266-268 /

 

Складач: Озерна Н., гол.методист відділу організаційно-методичної та інформаційно-бібліографічної роботи ЦБ