2020-2021 навчальний рік -  Рік математичної освіти в Україні

( брейн-ринг для уч. 5-6 кл.)

matematika
Девіз заходу: «Допитливим, цікавим будь та тільки не байдужим, в Країну Знань велику путь долай уперто, друже!»
 

Обладнання:  «Чорний ящик» із запитаннями в конвертах, жетони (по 12 шт. кожного кольору) та сигнальні картки ( по одній кожного кольору) двох кольорів, секундомір, дзвіночок,(можливо, дзиґа, за допомогою якої можна визначати питання, коло з номерами питань та ін..) олівец., пляшка з водою. Обрати журі.

Ведуча1. Доброго дня,  друзі!  Ось і новий навчальний рік. А знаєте, чим він буде особливий? (Діти відповідають). Цей рік, діти, буде роком математики. Президент Володимир Зеленський підписав Указ «Про оголошення 2020/2021 навчального року Роком математичної освіти в Україні». 
 
Стів Джобс, Білл Гейтс, Джордж Сорос – ці люди, імена яких відомі сьогодні кожному, розпочинали свій шлях до вершини з перших успіхів і навіть невдач у математиці. Майбутнє людства за творцями новітніх технологій, які сьогодні (а це саме ви) починають свої перші кроки в математиці з квадратного рівняння чи теореми Піфагора.
 
Ведуча 2. З давніх-давен про славу математики, про її красу, логічність, стислість, бездоганну послідовність, дивовижні її результати писали не тільки великі математики, а й філософи, письменники, політики. Великий давньогрецький математик Піфагор вважав, що «…люди одержали від богів дві блаженні здібності: говорити правду і творити добро». І перше, і друге, на його думку, властиве природі безсмертних. А самого Піфагора безсмертним зробила саме математика. Отже, для того, щоб ви мали можливість увійти  до когорти безсмертних, ми запрошуємо вас стати учасниками  брейн-рингу «Математична ліга». Гадаю,  під час гри ви переконаєтесь, що «за допомогою рівнянь і теорем можна розв’язати купу проблем», як писав англійський поет Джеффрі Чосер. 
 
Ведуча 1. В нас сьогодні день незвичний, 
                 Веселий він, математичний.
                 Ігри, конкурси, змагання -
                 Покажіть своє старання.
                 Хочу всіх вас привітати, 
                 Успіху вам побажати.
                 Всім, хто вміє задачі розв’язувати,
                 Швидко додавати і вправно віднімати,
                 Любить думати і міркувати,
                 Правильну відповідь уміє відшукати.
 
Ведуча 2. Минуло вже кілька тисяч літ,
                 Як народилася на світ
                 Цариця наша – Математика. І відтоді
                 Її цінують у народі,
                 За те, що вона завжди у пригоді,
                 Що розум до ладу приводить.
                 Вона за всі ці довгі роки
                 Зазнала горя і мороки,
                 На благо всіх людей трудилась
                 І що ж все думати – втомилась.
                - Невже, запитує Цариця, - 
                Я мушу лиш завжди трудиться?
                Невже, хоч раз в тисячоліття,
                Не можу я повеселиться?
 
Ведуча 1. Шановні друзі! Всіх, хто вивчає математику, 
                 Всіх, хто любить математику,
                 Всіх, хто не знає, що він може любити математику,
                 Радо вітаємо на грі-змаганні «Математична ліга».
 
Ведуча 2. Щось відоме і нове зустрічає скрізь тебе.
                 Все уважно розглядай, точну відповідь шукай.
                 Щоб помилок уникати, треба розум розвивати.
                 Гостре око, слух, терпіння – і тоді прийде уміння.
                 І про тебе всамкінець люди скажуть: «Молодець».
 
Ведуча 1. Математика – наука точна і серйозна.
                 І прожити нам без неї навіть дня не можна.
                 Щось купити в магазині, гроші полічити
                Чи задачу розв’язати, гостей запросити.
                 Треба вміти додавати, множити, ділити,
                 Більше й менше визначати, креслити, лічити.
                Тож вивчайте цю науку старанно, серйозно,
                І тоді усі завдання виконати буде просто.
 
Ведуча 2. Світ математики незрівнянний і загадковий. Відчувши красу цієї науки, ви зрозумієте, скільки  цікавого і корисного можна дізнатися разом з іі Величністю Математикою
 
Ведуча 1. Тож нехай переможуть найбільш кмітливі й спритні, а не програє жодний! Успіхів вам! Нехай  гаслом сьогоднішнього заходу стануть слова 
В.Сухомлинського: «Математика вчить мислити й разом з тим вселяє віру в безмежні сили людського розуму. Вона виховує волю, характер». Отже, хай переможе достойний!
 
ПАМ’ЯТКА УЧАСНИКА ГРИ
 
1) Під час гри будь зібраним і дуже уважним.
 
2) Поважай себе, поважай думку інших.
 
3) Працюй швидко, правильно, раціонально використовуючи час.
 
4) Висувай нові ідеї.
 
5) Пам’ятай: ти – член команди, отже, відповідаєш і за себе і за команду.
 
НЕ МОЖНА:
 
1) Вигукувати відповіді або запитання;
 
2) Перебивати, підказувати;
 
3) Критикувати висловлювання інших.
 
Ведуча 1. Хто знає відповідь – підведіть руку. За кожну правильну відповідь команда отримує жетон. Ураховується швидкість і організованість. 
 
Ведуча 2. Отже, у нашій грі беруть участь дві команди.
 
ПРАВИЛА ГРИ: 
 
1. У грі 6 раундів. 
2. В кожному раунді  розігрується один бал. 
3. Час на обговорення – 30 секунд. 
4. Капітан команди дістає з «чорного ящика» конверт із запитанням, передає його ведучому, який вголос зачитає питання. 
5. Після цього подається сигнал «Час». 
6. Коли команда знає відповідь, капітан піднімає сигнальну картку та повідомляє, хто буде давати відповідь. 
7. Увага! В разі, якщо  у команди немає відповіді, або відповідь невірна,  дається час на обговорення другій команді, але вже 10 секунд. Після цього команда повинна дати відповідь. Якщо й ця команда дає неправильну відповідь, рахунок залишається без змін.
 
Ведуча 1. Команди готові? Рахунок 0:0. Починаємо гру!
 
ПИТАННЯ ДЛЯ БРЕЙН-РИНГУ: 
 
1. У Древній Русі грішми служили срібні бруски, їх називали гривнями. Якщо річ коштувала менше, ніж весь брусок, то відрубували половину - теж гроші. Увага, питання! Як називалась відрубана частина срібного бруска?
 
(Відповідь: цю частину срібного бруска називали рублем. Звідси і пішла назва грошової одиниці – рубель.)
 
2. Який годинник показує правильний час тільки два рази на добу?
 
(Відповідь: годинник, який зупинився.)
 
3. Скільки козенят було в багатодітної кози?. 
 
(Відповідь: Семеро.)
 
4. Вітрина, актриса, тритон. Увага: питання! Яке число об’єднує всі ці слова??
 
(Відповідь: три)
 
5. Якщо перевернути цифру зверху вниз, вона зменшується на три. Яка це цифра?
 
(Відповідь: цифра 9, так як 9 – 6 = 3) 
 
6. Є пляшка, на якій наклеєна смужка паперу. Частина пляшки заповнена водою. Як дізнатись, більше чи менше половини пляшки води? Можна скористатись олівцем.
 
(Відповідь: поставити пляшку на горизонтальну поверхню, відмітити олівцем рівень води. Потім, затиснувши пальцем отвір пляшки (якщо вона не закоркована), перевернути її. Якщо рівень води виявиться нижче відмітки, то у пляшці менше половини води). 
 
7.Що відрізняє один поїзд від іншого з точку зору математики?
 
(Відповідь: номер)
 
8. Скільки хвилин потрібно варити яйце, зварене круто?
 
(Відповідь: його не треба варити, адже воно вже зварене)
 
9. Дві дочки, дві матері та бабуся з онучкою. Скільки всіх?
 
(Відповідь: троє)
 
10. Математичне завдання, що складається з умови й запитання
 
Відповідь: Задача
 
11. Скільки всього існує арабських цифр?
 
(Відповідь: 10)
 
12. Відомо, що 10 одиниць складають десяток, 10 десятків – сотню, 10 сотень – тисячу і т.д. Ми бачимо, що число 10 грає велику роль. Чому саме число 10, а не інше?
 
(Відповідь: тому, що на наших руках 10 пальців. Справа в тому, що одним з перших «апаратів» для лічби, який використовувала древня людина, були руки.) 
 
Ведуча 2. Поки журі підводить підсумки брейн-рингу ми ще трохи пограємо у математику. 
 
Ведуча 1. Оголошується переможець гри. 
 
Ведуча 2. Ось і закінчилася наша гра. 
 
                 Вірте, діти і онуки -
                 Старшокласник і малюк -
                 Математика – наука,
                 Найцікавіша з наук.
 
Ведуча 1. На заводі, на будові, 
                 В інституті, на ланах
                 Найчудовіша з чудових,
                 Найпотрібніша вона.
 
Ведуча 2. Чи водій, чи вихователь, 
                 Чи бухгалтер, чи моряк
                  Без уміння рахувати
                  Не обійдеться ніяк!
 
Ведуча 1. Без вимірювань, обчислень
                 Фахівець не фахівець.
                 Математика - мов кисень,
                 А без кисню – хто живе?
 
Ведуча 2. До нових зустрічей!
 
 
 
Складач: Озерна Н.І., 2020. 
 
 
*Поради організаторам брейн-рингу.
Правила
В класичному варіанті "Брейн-Рингу" одночасно грають дві команди, кожна з яких складається з шести чоловік.
Ведучий зачитує питання. Після того, як прочитано весь текст запитання, включається брейн-система і/або подається команда "Час". Після звукового або світлового сигналу, команда може натиснути на кнопку або іншим способом повідомити про бажання відповісти на запитання, якщо це було обумовлено раніше. Якщо команда натиснула на кнопку до сигналу, фіксується "фальстарт" і команда втрачає право відповідати на це запитання. У цьому випадку інша команда може відповідати в будь-який момент до закінчення часу на обдумування (20 секунд або час, який залишився до кінця хвилини). Якщо обидві граючі команди натискають кнопки до сигналу, фальстарт фіксується тільки у команди, яка натиснула першою. За правильну відповідь команда отримує одне очко. Команди мають право не відповідати на запитання.
Бої проводяться на фіксовану кількість запитань або до того моменту, коли одна з команд "візьме" певну кількість запитань. У першому випадку командам задається певна кількість запитань (3, 5, 7 і т.д.). Якщо по закінченню бою рахунок нічийний, то задаються додаткові запитання, до тих пір, коли одна з команд дасть правильну відповідь. В іншому випадку бій продовжується до певної кількості (обумовленої раніше) запитань,  взятих однією командою.  В такому випадку кількість заданих запитань буде невідомою.