Гра-конкурс для учнів 5-7 класів
 
Обладнання та підготовча робота:
книжкова виставка “Хіт-парад детективів” (використати книжкові серії «Твій улюблений детектив», «Дитячий детектив»)
міні-шпаргалки для кожної команди: 2 аркуші паперу з написом: “ФГБ ЗОІНВ ФЕЮ!” і нижче алфавітом
А, Б, В, Г, Ґ, Д, Е, Є, Ж, З, И, І, Ї, Й, К, Л, М, Н, О, П, Р, С, Т, У, Ф, Х, Ц, Ч, Ш, Щ, Ь, Ю, Я; 
2 чисті аркуші паперу; 2 конверти з нарізаними картинками з журналів; солодкі призи. 
 
Можна використовувати музику з мультфільмів “Следствие ведут Колобки”, “Бременські музики” (частина 2), фільму “Пригоди Шерлока Холмса” чи на поміч може прийти Голлівуд з фільмами про детективів.
 
    Підготувати об'яву: 
               “ Увага! Увага!
__________________ 20___ року
о _____ год. _____хв. відбудеться 
конкурс-гра “Відчуй себе детективом”.
На вас чекає веселий час!”
 

Бібліотекар. 

Друзі! Як ви гадаєте, які книжки читаються, зазвичай, “на одному диханні”, мають захоплюючий сюжет, масу пригод, дивовижну парадоксальність? (Присутні відповідають). 

Авжеж, детективи! Цей літературний жанр виник у середині ХІХ століття. Смак детективу — це таємниця. 

ДЕТЕКТИВ (лат. Detectio - розкриття) - це твір, в основі сюжету якого лежить розкриття злочину. Мета детективної історії - вирішення загадки; той, хто розслідує справу, приходить до розкриття злочину факт за фактом, неначе по ланцюжку. Якими є ознаки детективу? Це - злочин, злочинець, свідок, підозрюваний, докази, алібі, місце злочину, мотив злочину, і, звичайно ж, сищик, без якого неможлива будь-яка детективна історія. Але основне – закон, якого мають дотримуватися і працівники правоохоронних органів, і приватні детективи.

Як будується твір детективного жанру?
1. Знайомство з героєм-сищиком.
2. Повідомлення про злочин.
3. Робота сищика:
    а) огляд місця злочину;
    б) пошук доказів;
    в) опитування свідків;
    г) логічні висновки сищика.
4. Встановлення особи злочинця.
5.Звільнення невинного та передача злочинця у руки правоохоронних органів.
 
Сьогодні я пропоную вам поринути у таємничий світ детективу, але не в звичній для вас ролі читачів, а в ролі справжніх сищиків. Давайте створимо два детективних  агенства. (Учасники діляться на дві команди). Оберіть назви своїх агенств. (Наприклад, “Шерлок Холмс” та “Джеймс Бонд”)
 
На початку гри дізнаємося про вашу обізнаність з книгами цього жанру. Дайте відповіді на запитання: 
 
1. Що ж означає слово “детектив” в перекладі з англійської мови?
    (англ. detective — агент розшуку,сищик) 
2. Хто з письменників є родоначальником детективного жанру?
    (Американський письменник Едгар По)
3. Назвіть відомих детективів — героїв книг.
  (Шерлок Холмс — знаменитий лондонський приватний сищик, створений уявою Артура Конан Дойля;
    комісар Мегре — герой популярної серії детективних романів  та оповідань Жоржа Сіменона, мудрий поліцейський з незмінною люлькою в зубах;
     Еркюль Пуаро — детектив-інтелектуал, персонаж детективних романів Агати Крісті;
    міс Марпл — літня дама, персонаж Агати Крісті, любить пхати носа не в свої справи і розслідувати цікаві злочини;   
    пастор Браун — маленький католицький священник, з непримітною зовнішністю, але гострим розумом і вмінням зрозуміти психологію іншої людини. Герой оповідань Г.К.Честертона;
    Огюст Дюпен — сищик, створений відомим американським письменником Едгаром По;
    Перрі Мейсон — адвокат, персонаж творів Ерла Стенлі Гарднера;
    Ніро Вульф — товстий ексцентричний приватний детектив, персонаж романів Рекса Стаута;
    хлопчик Еміль Тишбайн — з книги Е.Кестнера “Еміль та детективи”; 
     п'ятеро дітей з маленького містечка Пітерсвуд з книги Е.Блайтона “П'ять юних сищиків і вірний пес” та ін. )
4. Де знаходиться будинок, на якому прикріплена табличка: “Тут з 1881 по 1903 рік жив і працював Шерлок Холмс”?
(В Лондоні, на Бейкер-стріт, 221б, де зараз знаходиться музей А.Конан Дойля)
 

Бібліотекар.

Бути детективом дуже цікаво, але й небезпечно: ніколи не знаєш, що тебе чекає попереду. Серед якостей детектива повинні бути такі, як вигадливість, уважність, кмітливість, спритність. Зараз перевіримо вашу спостережливість і уважність:

Прошу вийти по одному представнику від кожної команди. (Учасники виходять).  Ви “зустрілися після канікул”, тому прошу уважно  придивитись один до одного. (Бібліотекар перериває «зустріч» через одну хвилину і розвертає учасників спинами. Пропонує перевірити їхню спостережливість: учасники повинні описати деталі одягу один одного, зачіску, прикраси і т.д.)

Далі у наших юних детективів випробування на спритність: прошу підійти по одному представнику від кожної команди. Ваше завдання: спробувати однією рукою скласти аркуш паперу в 16 разів. Той, хто перший це зробить приносить команді переможні бали.

Перевіримо вашу кмітливість та знання літературних творів.
  • Розбійника, що вбив чимало людей своїм свистом, перемогла особа, яка тільки-но навчилася ходити. Хто ця особа?     (Ілля Муромець)
  • Подружня пара похилого віку отримала коштовну річ із дорогоцінного матеріалу. Але з’явилася маленька сіренька особа, яка незграбним рухом розбиває скарб. Назвіть незнайомку та твір?  (мишка із казки «Курочка ряба»)
  • В одній державі для того, щоб встановити особу дівчини, удалися до вимірювання ніг спеціальною міркою. Кого шукали в цій країні?  (Попелюшку)
  • У якому літературному творі йдеться про втечу,три замахи на життя та одне вбивство?   (казка «Колобок» )
  • У якому творі йдеться про перевагу цегляної споруди над дерев’яною та солом’яною?   (у казці «Троє поросят»)
  • Один сірий і злий пан викрав шістьох малят. Віднайти їх допомогли свідчення сьомого, який дивом урятувався від крадія.  (казка «Вовк і семеро козенят»)
Справжній детектив має бути уважним, кмітливим, з гарною пам'яттю, почуттям часу, інтуіцією, логічним мисленням, здатністю перевтілюватись. А ще детектив повинен знати професійний сленг. Зараз командам по черзі буду пропонувати питання, а ви за 30-40 секунд повинні дати відповідь-розшифровку:
  • протизаконний вчинок (злочин)
  • людина, яка вчинила злочин  (злочинець)
  • людина, про яку думають, що вона вчинила злочин  (підозрюваний)
  • причина, з якої людина скоює злочин  (мотив)
  • браслети, які не прикрашають дам (наручники)
  • дільничний з  Заходу в США (шериф)
  • якщо це маєш, спати можеш спокійно; доказ невинуватості (алібі)
  • тет-а-тет по-поліцейські (допит)
  • цим методом користувався Шерлок Холмс (дедукція)
  • це порушує злочинець (закон)
  • процес збирання та обробки доказів по справі (слідство)
  • пов'язані із злочином предмети, що дають можливість розкрити його (доказ).

Бібліотекар.

Увага! Пограбування! У злочинців були відібрані речові докази, а ви повинні вказати, у кого вони були поцуплені (загадувати по черзі кожній команді):

  • Золотий ключик (Буратіно)
  • Кришталевий черевичок (Попелюшка)
  • Пропелер та банка з варенням (Карлсон)
  • Круглий виріб із тіста (Дід і баба)
  • Розбите корито (Старуха)
  • Шапочка яскравого кольору (Червона шапочка)
  • Чоботи (Кіт у чоботях)
  • Аптечка (Доктор Айболить)
  • Стріла (Іван-царевич)
  • Голка в яйці (Кощій Безсмертний)

Бібліотекар.

Усім добре відомі сцени з фантастичних фільмів: герой підходить до дверей і двері відкриваються, тільки впізнавши саме його. Це працюють біометричні технологіі – (від слів біо – те, що стосується життя та метрія – виміряти). Що можна виміряти в людині? Що відрізняє кожного з нас від інших? Це зріст, риси обличчя, колір очей, волосся, відбитки долонь, пальців, малюнок сітківки тощо. Який ще важливий біометричний показник я не назвала? (Відповіді учнів). 

Так, це – відбитки пальців. Давайте поглянемо на свої пальчики. На кінчиках пальців легко розгледіти тоненькі борозенки, що складаються в складний лабіринт (по-науковому “папілярний візерунок”). У кожної людини цей узор унікальний, а значить немає двох однакових відбитків.

Уявіть собі, що у квартирі був злодій. Він щось вкрав і зник. Ніхто не знає хто він, але ми про це довідаємося. Адже поки злочинець був у будинку, він доторкався до безлічі речей – ручки на дверях, дверцят шафи, полірованого столу. І скрізь залишилися його сліди - відбитки пальців. Задача детектива зняти ці відбитки і по них знайти злочинця. Такий метод називається дактилоскопія. У детективах знімають відбитки пальців у осіб, які підозрюються у скоєнні злочину або були присутні на місці злочину. Але сьогодні відбитки знімають не тільки у злочинців чи підозрюваних – їх беруть при отриманні віз, біометричного паспорта чи карток-пропусків, які на вході в установу читаються спеціальним сканером.

Для дактилоскопування беруть пластинку (скляну, металеву або ж пластмасову), гумовий валик і друкарську фарбу. На платівці рівномірно гумовим валиком розкочується типографська фарба. Потім двома пальцями (вказівним і великим) однієї руки захоплюють середню фалангу пальця, а двома пальцями (вказівним і великим) іншої руки тримають край цього пальця. Нерухомий палець прокочується по платівці з фарбою від одного бокового краю до іншого і таким же чином отримують відбиток на бланку дактилокарти. Так отримують контрольні відбитки чотирьох пальців кожної руки і великого пальця окремо. 

Але ж, скажете ви, злодій не мазав руки чорнилом, а торкався до всього чистими руками? Це так, але насправді, руки ніколи не бувають зовсім чистими. Їх покриває тоненький прозорий шар жиру. Тому там, де злодій торкався, залишаються прозорі жирні сліди. Наприклад, на склянці їх можна побачити на просвіт. Чим жирніші руки, тим кращі відбитки. До речі, прекрасні чіткі відбитки можна побачити на просвіт, якщо доторкнутися до липкої стороні скотча. До речі, з речами, на яких виявлено відбитки, експерти-криміналісти працюють тільки в рукавичках і намагаються брати їх так, щоб не пошкодити відбитки та не змазати їх.

Тим, хто бажає більше дізнатися про історію застосування біометричних показників у слідстві, пропоную прочитати книгу Юргена Торвальда “Століття криміналістики” (“Сто лет криминалистики” /М.,1974/). Ця захоплююча розповідь про драматичну історію виникнення і розвитку криміналістичної науки ґрунтується на достовірних, як правило, фактах, конкретних кримінальних справах. 

Бібліотекар.

Кожен детектив під час розслідування справи складає на підозрюваних своєрідне досьє, куди заносить всю інформацію. Спробуйте відгадати, про кого йде мова:

  • Ведмідь, любить мед. Голова набита тирсою. Має літературні здібності.  (Віні Пух)
  • Хлопчик. Батьки - бідняки. Видає стійкий запах. На голові - зелений чубчик, що викликає рясні потоки сліз.  (Цибуліно).
  • Літній чоловік. Професія - столяр. Особливі прикмети: сизий ніс. (Джузеппе).
  • Лялька. Місце роботи - театр. Відмітна риса характеру - вихованість. Яскраво виражені педагогічні здібності. Особлива прикмета - волосся блакитного кольору.           (Мальвіна)
  • Пес. Місце проживання - село. Походження - проста собака, не з породистих. Професія - мисливець.  (Шарик).

Бібліотекар.

Справжній детектив повинен вміти навіть з дрібних деталей відновити річ, яку намагалися знищити. Саме це пропоную зробити детективам наших агентств. (Проводиться конкурс “віднови портрет”: кожна команда отримує конверт з нарізаними картинками з журналів, які треба скласти докупи).
(Бібліотекарю приносять конверт, він розкриває його, виймає папір і зачитує). 

Бібліотекар. 

Шановні детективи! Нам надійшло повідомлення, що із місця утримання втекла банда злочинців. Ось тут надаються прикмети, за якими ви повинні впізнати злодіїв. Уважно слухайте:

  1. Це — ватажок мафії. Маленького зросту, кругленький, хитрий (дуже хитрий!). Оченята бігають туди-сюди, розмір ноги маленький, добре маскується під кактус. Давно не голений. (Їжак)
  2. Цей злочинець бере всіх не розумом, а силою. Деякі вважають його добрим. Але розлючений він дуже небезпечний! Підпільна кличка — Викидайло. Працює тільки в сезон цвітіння “малини” - позазаконного бізнесу. Весь інший час живе на власні збереження. (Ведмідь)
  3. Стукач, бо має для підслуховування дар, яким його нагородила природа. Для серйозної справи він не підходить, бо постійно “косить”, натикаючись на двері, стовби, поліцію. (Заєць)
  4. Цей злодій є зв'язковим між ватажками відомих банд, бо має швидкі ноги. Але у нього є вороги — Банда сірих. Увага! Особлива прикмета — раз на рік на місці злочину губить одне й те ж саме. (Лось)

Бібліотекар.

Серед кращих творів А.Конан Дойла про знаменитого сищика Шерлока Холмса є оповідання «Танцюючі чоловічки», що безпосередньо стосується розгадування таємничого шифру: чергова справа закручується навколо дивних танцюючих чоловічків - з першого погляду, невинного дитячого малюнка. 

Дуже часто й у самого детектива виникає потреба зашифрувати свої записи. І зараз ми поговоримо про те, як це можна зробити. А саме про методи шифрування записів:
  1. БЕЗ ПРОБІЛІВ. Будь-який текст навіть без шифру може перетворитися в абракадабру, якщо між буквами і словами неправильно розставити пробіли. Наприклад, ось у що перетворюється проста і зрозуміла пропозиція “Зустрічаємося на березі озера”: “З устр і чаєм Ося набере зі о зера”.
  2. БЕЗ ГОЛОСНИХ БУКВ. Для прикладу наводжу таку пропозицію: “Записка лежить в дуплі дуба, що стоїть на узліссі”. Шифрований текст виглядає так: “Зпска лжт в дпл дб, щсттьнзлсс”.
  3. ЧИТАЙ НАВПАКИ. Ця шифровка об'єднує в собі відразу два методи. Текст потрібно читати справа наліво (тобто навпаки), причому пропуски між словами можуть бути розставлені навмання. Ось, прочитайте і розшифруйте: “Будь уважним, за тобою стежать”: “ьтаж Етс юобота змин жавуь дуб”.
  4. ДРУГИЙ ЗА ПЕРШОГО. Кожну букву алфавіту можна позначити наступної за нею буквою. Тобто замість “а” ми пишемо “б”, замість “б” напишемо “в”, замість “в” - “г” і так далі. Спираючись на цей принцип можна скласти незвичайний шифр. Ми, щоб не заплутатися, зробили для всіх учасників гри міні-шпаргалки. З ними набагато зручніше користуватися цим методом. Розгадати, що за фразу ми для вас зашифрували: “ФГБ ЗОІНВ ФЕЮ!”. (“Уважним будь! ”)      А, Б, В, Г, Ґ, Д, Е, Є, Ж, З, И, І, Ї, Й, К, Л, М, Н, О, П, Р, С, Т, У, Ф, Х, Ц, Ч, Ш, Щ, Ь, Ю, Я.
  5. КЛЮЧ У КНИЗІ. Розвідники зазвичай використовували для цього Біблію – адже ця книга є у кожному готельному номері і в кожному будинку, вона не викликає підозр. Шпигуни, які мали дітей, зазвичай використовували дитячі книжечки.
Записки виглядають приблизно так:
“324 с, 4 а, в, 7 сл. 150 с, 1 а, н, 11 сл”
Перша цифра позначала номер сторінки, друга - номер абзацу, третя буква - як треба рахувати абзаци - зверху (в) або знизу (н), четверта буква - слово. Якщо якогось слова у книзі не було – писали номери букв. У моєму прикладі потрібні слова потрібно шукати:
Перше слово: на сторінці 324, в 4 абзаці зверху, сьоме слово. Друге слово: на сторінці 150, в 1 абзаці знизу, одинадцяте слово. Процес розшифровки нешвидкий, зате ніхто зі сторонніх прочитати послання не зможе.

Бібліотекар.

Друзі! Сподобалось вам сьогодні бути детективами? Бажаю вам в усіх життєвих ситуаціях використовувати розум і кмітливість. 

На завершення заходу пропоную познайомитися з детективними історіями, які написані для вас дитячими письменниками і зібрані на нашій книжковій виставці “Хіт-парад детективів”.

 

 
Укладач                Озерна Н.І., методист 1 категорії